Administration


Först måste vi registrera en ny volym, skapa ett projekt, och eventuellt skapa nya användare.
För detta krävs:

- Ett namn för projektet. Vi kallar det trafficcross1.
- Två volymer, en för processtationen och en för operatörsstationen.
- Vi behöver tre användare: en utvecklare, en operatör och en underhållstekniker.

Volymer, projekt och användare skapas och registreras med 'administratören'.

Registrera volymer

För det här projektet behövs två volymer, en för processtationen, och en för
operatörsstationen. De är rotvolymer så vi kan välja lediga volymsidentiteter i intervallet
0.1-254.1-254.1-254. Vi väljer 0.1.1.1 till processtationen och 0.1.1.2 till
operatörsstationen, och går in i volymsmod i administratören för att registrera volymerna.


Fig Registrering av volymer

Användare

Eric är utvecklare vid trafikavdelningen, Carl är operatör och Lisa är underhållstekniker.
De är alla inblandade i samtliga projekt på trafikavdelningen, så vi skapar en gemensam
systemgrupp för all projekt, och låter dem dela användare. Vi tilldelar Eric utvecklings-
privilegier, Carl operatörspriviligier och Lisa underhållspriviligier.


Fig Skapade användare

Skapa projekt

Vi skapar projektet med hierarkinamnet traffic-trafficcross1


Fig Skapat projekt

Konfigurera projektet

Projektet har en direktoryvolym där noder och volymer i projektet ska konfigureras. I det
övre fönstret konfigureras volymerna med RootVolumeConfig objekt. I det under fönstret
konfigureras process- och operatörsstationerna med NodeConfig objekt. NodeConfig objektet
läggs under ett BusConfig objekt som anger vilken QCOM bus noderna ska kommunicera på.

NodeConfig objekten innehåller

- nodenamn
- ip adress för noden

Under varje NodeConfig objekt finns ett RootVolumeLoad objekt som anger vilken volym som
ska laddas in när runtimemiljön startas.

Notera också systemobjektet med attributet SystemGroup som tilldelas värdet
"trafficdepartment". Detta ger användarna eric, carl och lisa tillgång till projektet.


Fig Directory volymen