Skicka larm och meddelanden


Från en applikation kan man även skicka larm och meddelanden till operatörens larm och
händelselista. Först måste man knyta upp sig mot eventmonitorn med mh_ApplConnect(). Vi
skickar med objektidentiteten för applikationsobjektet som första argument. För subclasser
till rt_appl can identiteten hämtas med apploid().

#include "rt_mh_appl.h"

pwr_tUInt32 num;
pwr_tOid aoid = apploid();
sts = mh_ApplConnect( aoid, mh_mApplFlags(0), "", mh_eEvent_Info, mh_eEventPrio_A,
mh_mEventFlags_Bell, "", &num);
   if (EVEN(sts)) throw co_error(sts);

Därefter kan vi skicka larm med mh_ApplMessage().

mh_sApplMessage msg;
pwr_tUInt32 msgid;

memset( &msg, 0, sizeof(msg));
msg.EventFlags = mh_mEventFlags(mh_mEventFlags_Returned |
mh_mEventFlags_NoObject |
mh_mEventFlags_Bell);
time_GetTime( &msg.EventTime);
strcpy( msg.EventName, "Message from ra_myappl");
strcpy( msg.EventText, "I'm up and running now !");
msg.EventType = mh_eEvent_Alarm;
msg.EventPrio = mh_eEventPrio_B;

sts = mh_ApplMessage( &msgid, &msg);
if (EVEN(sts)) throw co_error(sts);


Fig Larmet i larmlistan