Runtime Monitorn
Ofta vill man starta runtime-miljön på utvecklings-noden, t ex om man har gjort en
ändring i systemet som man vill testa innan man skickar ner den till produktions-
systemet.
Runtime Monitorn används för att starta och stoppa runtime-miljön på utvecklingsnoden,
ofta i samband med simulering och testning, men även vid små system där utvecklingsnod
och process- eller operatörs nod är en och samma dator.

Förutsättningen för att man ska kunna starta runtime-miljön är att utvecklingsnoden är
- noden är konfigurerad med ett NodeConfig objekt i projektvolymen.
- att rätt kommunikationsbuss är uppsatt. Det gör man genom att sätta omgivningsvariabeln
PWR_BUS_ID till den buss man har angivit i BusConfig objektet i projektvolymen. t ex
export PWR_BUS_ID=999
För att runtime monitorn ska fungera krävs dessutom att det finns ett StatusServerConfig
objekt under $Node objektet i den volym som startas.
Runtime Monitorn startas från Tools/Runtime Monitor i menyn. Här finns knappar för att
starta och stoppa runtime-miljön ('Start Runtime' resp 'Stop Runtime'). I färgade rutan
till höger visas om runtime är startat eller inte ('Running' resp 'Down'). Färgen indikerar
status för systemet, rött för felstatus, gult för varning, och grönt för OK.
Knappen 'Restart Runtime' gör en mjuk omstart, och kan användas om runtime redan är startad.
Observera att vissa ändringar inte följer med vid en mjuk omstart, t ex ändrade värden på
attribut i objekt som redan finns sedan tidigare.