Rita en subgraf

En subgraf tillverkas genom att man ritar basobjekt i arbetsarean och sedan sparar dessa som
en subgraf. Man kan även lägga in andra subgrafer i arbetsarean, men dessa kan inte ha någon
egen dynamik, utan följer den dynamik som gäller för huvud-subgrafen. Det finns två speciella
objekt som kan användas i subgrafer: kopplings-punkter och annotationer.

Kopplingspunkter gör det möjligt att dra kopplings-linjer mellan objekt. De skapas genom att
aktivera kopplingspunkt i verktygspanelen och klicka med MB1 i arbetsarean. I objekts-editorn
för kopplingspunkten kan man ställa in riktning (Direction) för punkten, dvs den riktning som
en koppling ut från punkten kommer att få. Kopplingspunkter på vänstersidan av ett objekt,
bör ha Direction Left, ovansidan Up, högersidan Right och undersidan Down.

Annotation är plats för en text, som är olika för olika instanser av subgrafen. Den skapas
genom att välja An i verktygspanelen och klicka med MB1 i arbetsarean. När man sedan skapar
instanser av subgrafen kommer annotationerna att visas som attribut i objektseditorn för
subgrafs-objekten som A1, A2 osv, och man kan härigenom lägga in texter i annotationerna.

När subgrafen är färdigritad tar man upp File/GraphAttributes och lägger in en etta i
Subgraph. Genom att stänga fönstret och ta upp det igen, kan man lägga in attribut för
subgrafen. Bl a kan man lägga in default-värden för dynamik-typ, DigLowColor mm. Därefter
sparar man den under ett lämpligt namn.

Man skapar instanser av subgrafen genom att väja ut den under mappen Local/Subgraphs i
subgraf-paletten, och klicka med MB2 i arbetsarean.

Subgraf med flera sidor

Vissa typer av dynamik, t ex animationer, bygger på att en subgraf har flera sidor. Vid
animering gör man flera sidor med små förändringar mellan varje sida, och sidorna genomlöps
sedan och ger illusionen av rörelse. Dynamik-typerna DigShift och AnalogShift använder också
olika sidor, och skiftar mellan olika sidor, beroende på värdet av en digital resp analog
signal.

När man ska rita en subgraf med flera sidor, gör man den första sidan på normalt sätt. När
man har sparat den som en subgraf aktiverar man File/Page/Create next page (Shift+Ctrl/N).
Nu skapas den andra sidan vilket markeras i titeln på fönstret. När förändringarna i sida
nummer två är gjorda, sparar man denna och aktiverar återigen Create next page för att skapa
den tredje sidan osv.

Man kan skifta mellan olika sidor med File/Page/Next page (Ctrl/N) och File/Page/Previous
page (Ctrl+J). Ritar man animationer, är detta ett värdefullt sätt att se skillnader mellan
de olika sidorna, och utröna hur animationen fungerar.

Slider

En slider konstrueras med två separata subgrafer, en bakgrund, och en rörlig del. Slidern
ska alltid ritas stående, dvs så att rörelsen sker vertikalt.

För bakgrunds-subgrafen mäter man y-koordinaten för de punkter som slidern ska kunna röra sig
mellan, och lägger in i attributen y0 och y1 i Graph attributes. Som DynamicType lägger man
in SliderBackground.

För den rörliga subgrafen mäter man y-koordinaten för den punkt som ska ställas in mot
signalvärdet, och lägger in i y0. Attributet Slider sätts till 1.

FillLevel

För en subgraf med dynamiken FillLevel, t ex en termometer, vill man ofta sätta en min och
en max-nivå, mellan vilka nivån kan ändras. Genom att mäta max och min-nivån och lägga in
dem i attributen y0 resp y1 i Graph Attributes får man den här funktionen. Subgrafen måste
alltid ritas stående så att nivån ändras nedifrån och upp.

Animation

För subgraf med dynamiken Animation, väljer man även en lämplig AnimationSequence i Graph
Attributes. AnimationSequence kan vara Cyclic, Dig eller ForwBack.