Grupper
En grupp är ett antal objekt som uppträder som ett enstaka objekt vid förflyttning, skalning,
rotation mm. En grupp skapas genom att man väljer ut de objekt som ska tillhöra gruppen, och
sedan aktiverar 'Functions/Group' i menyn. Om man vill lösa upp en grupp, väljer man ut gruppen
och aktiverar 'Functions/Ungroup' i menyn.
Det finns vissa begränsningar på objekt som kan tillhöra grupper, kopplingar är t ex inte
tillåtna i en grupp, och slider objekt kommer att förlora sin känslighet.
Dynamik
En egenskap hos grupper är att man kan sätta dynamik på dem. Alla de typer av dynamik och
aktion som finns för subgrafer är också tillgängliga för grupper.
De typer av dynamik som innebär en förändring av färg eller färg-ton, kommer att påverka all
objekt i gruppen som inte har egen dynamik. För subgrafer som ska följa gruppens färgsättning
bör man sätta No som dynamiktyp (xtt och applets fungerar här lite olika).
Subgrafer och sub-grupper inom gruppen som har egen dynamik kommer att bestämma sina färger
själva.
När man löser upp en grupp som man har satt någon typ av dynamik på, går data för dynamiken
förlorad. För att förenkla i de situationer när man tillfälligt löser upp en grupp för att
ändra någon komponent i gruppen, finns det en funktion som försöker återskapa dynamiken. När
man löser upp gruppen sparas dynamik-data i en recall-buffer med grupp-namnet som nyckel.
Vidare sparas gruppnamnet hos alla objekt som tillhörde gruppen. När man sedan grupperar
objekten igen, letar men rätt på den grupp som de flesta objekt tillhört, och försöker hitta
dynamiken för det gruppen i recall-bufferten. Om det hittas, läggs den in som dynamik för den
nya gruppen. Det finns fall när återskapandet inte fungerar, därför bör man vara uppmärksam
på att man verkligen har fått rätt dynamik efter en tillfällig upplösning av en grupp. Om det
har gått snett, kan man normalt hitta dynamiken i recall-bufferten, som man hanterar med
'Functions/Recall' och 'Functions/Recall previous' i objektseditorn.