Rita en graf med script i Xtt
Draw a graph with script in Xtt
Förutom att rita en graf i Ge editorn, är det också möjligt att skriva ett script som ritar
grafen. Scriptet kan anropa script-funktionerna i Ge för att rita grafiska element in grafen,
men kan även anropa script-funktionerna i Xtt. Det gör det möjligt att få information från
databasen och anpassa bilden efter det aktuella tillståndet.
Script-grafen öppnas som en ordinare graf, men graf-namnet ersätts av script-namnet med ett
'@' tecken framför, t ex 'open graph @myscript'. Scripten hämtas från $pwr_exe eller $pwrp_exe
om inte någon annan katalog anges i namnet, t ex 'open graph @"$pwrp_login/myscript"'.
Exampel
Ett enkelt script som ritar en rektangel och en trycknapp.
main()
int id;
float x1;
float y1;
float x2;
float y2;
float width;
float height;
SetDraw(0);
SetBackgroundColor(eDrawType_Color66);
# Draw rectangle
x1 = 1;
y1 = 1;
width = 18;
height = 5;
id = CreateRectangle(x1, y1, width, height);
SetObjectFillColor(id, eDrawType_Color74);
SetObjectFill(id, 1);
SetObjectBorder(id, 0);
# Draw pushbutton
x1 = 7.5;
y1 = 2;
x2 = 10.5;
y2 = 3.5;
id = CreateObject("pwr_buttontogglecenter", x1, y1, x2, y2);
SetObjectAttribute(id, "Text", "Toggle");
SetObjectAttribute(id, "ToggleDig.Attribute", "H1-Dv1.ActualValue##Boolean");
# Set graph size
SetGraphAttribute("x1", 20.0);
SetGraphAttribute("y1", 7.0);
SetDraw(1);
endmain