Starta operatörsmiljön


Vanligtvis är inloggingen av arbetsstationen konfigurerad så att operatörsmiljön startar
automatiskt. Vid starten anges ett opertöraplatsobjekt där operatörsplatsens egenskaper
finns konfigurerade.

Ibland vill man starta på annat sätt, t ex från ett terminalfönster.

Operatörsmiljön startas med programmet rt_xtt, och man anger ett OpPlace objekt som
argument. Kommandot för att starta med OpPlace objektet Nodes-OpgNode-b55 är

> rt_xtt Nodes-OpgNode-b55

Det finns även ett antal optioner som man kan skicka med som argument

-l                  Språk. Ett av följande språk anges:
                 en_us engelska (default).
                 sv_se svenska.
                 de_de tyska.
                 fr_fr franska.
-q                  Fönstret med licenstexten visas ej vid uppstart.
-c                  Knapp för att stänga operatörsmiljön visas i operatörsfönstret.
-u                  Startar med ett opplace objekt med samma namn som den linuxanvändare
                 man är inloggad som.
-s                  Visar en lista på tillgängliga operatörsplatsobjekt.