Statusmonitorn


Statusmonitorn är ett verktyg för att övervaka och hantera process- och
operatörs-stationer. Man adderar noder som man vill övervaka och statusmonitorn
visar status for noden i form av en färgmarkering och status-texten.


Fig Status monitorn

Kommandot för att starta statusmonitor är

> rt_statusmon [-l 'language'][-c 'config-file'][-m 'status-index'][-e][-t][-o][-g]

-l Språk, en_us, sv_se, de_de eller fr_fr.
-m Visa en användardefinierad status istället för systemstatus.
-c Konfigurationsfil. Default $HOME/rt_statusmon.dat.
-e Visa nod-beskrivning från konfigurationsfilen.
-t Dölj knappar för att starta runtimemonitorn i verktygspanelen och menyn.
-o Öppna kartbild vid start.
-g Koppla inte upp mot ProviewR runtime.

Addera och ta bort noder

En nod adderas till statusmonitorn från File/Add Node i meny, eller från plus-tecknet
i verktygspanelen. En dialog öppnas där nodens namn anges. Man kan även ange en
beskrivning om man vill ha en annan beskrivning än den i nodens node-objekt.
Det är även möjlig att ange ett operatörsplats-objekt på noden, man kan då öppna
denna operatörsplats från menyn eller verkygspanelen. OBS! Ange inte en
operatörsplats som redan är i bruk på en operatörsplats. OpPlace objektet ska vara
av typen 'Underhåll' eller dedicerad för statusmonitorn.

En nod tas bort från statusmonitorn genom att noden väljs ut, och 'File/Remove Node'
aktiveras i menyn.


Fig Addera en nod till monitorn

Status

Default är det systemstatus som övervakas. Systemstatus är en summastatus för
för processerna i systemet, och berättar hur noden mår ur systemets synvinkel.
I den här moden fungerar statusmonitorn som en övervakning för den systemansvarige.

Man kan även visa applikations-status, dvs en status som sätts av en
applikation i systemet, och som t ex visar status för processen eller för
en anläggningsdel. På det här sättet kan statusmonitorn fungera som en slags
överordnad operatörsplats, där man med hjälp av felstatus indikerar att noden
behöver operatörens uppmärksamhet, och operatören sedan kan gå vidare och öppna
operatörsplatsen på noden, om situation kräver detta.


Fig Info om en nod


Fig Status for processer på noden

Om en kartbild är ritad över anläggningen, kan denna öppnas från jordgloben i vertygspanelen.
Indikatorer kommer att visa status på varje nod, och en popup-meny kan konfigureras till
att öppna operatörsplats och runtime-navigator.


Fig Kartbild

Kommandon

Statusmonitorn har en kommando-rad som öppnas med Ctrl+B. Kommandona kan framför allt användas
i popup-menyer i kart-grafen.

Följande kommandon är definierade

help
Visa hjälptexten för ett ämne.

help 'topic'

Se Xtt's hjälp-kommand för mer information.

select node
Välj ut en nod i nodlistan.

select node /node=

/node             Nodnamn.
open graph
Öppna en Ge graf.

open graph 'graph'

open opplace
Öppna operatörsplats för specificerad nod.

open opplace /node=

/node             Nodnamn.
open xtt
Öppna runtimenavigator för specificerad nod.

open xtt /node=

/node             Nodnamn.
open rtmon
Öppna runtime montor för specificerad nod.

open rtmon /node=

/node             Nodnamn.